Ofte stilte spørsmål

Hvordan tester jeg ut ChoirMate i koret mitt?
Se svar

Du starter med å opprette koret i ChoirMate gjennom appen som kan lastes ned på telefonen eller nettbrettet ditt. Deretter kan du invitere korister til koret du har opprettet, ved hjelp av en spesiell invitasjonslenke.

En god test gjennomføres ved å legge inn noter og lydfiler gjennom appen eller nettversjonen. Du kan også legge inn aktiviteter i kalenderen, for eksempel de ukentlige korøvelsene, slik at fravær kan føres.

Hvordan får jeg alle i koret mitt inn i ChoirMate?
Se svar
Som administrator i et kor i ChoirMate, henter du en spesiell invitasjonslenke i ChoirMate-appen, som du deler med kormedlemmene dine. Ved at medlemmer åpner denne lenken på sin mobil, sitt nettbrett eller sin PC/MAC, vil man få hjelp til å laste ned appen og få tilgang til korets område.
Jeg mottar ikke e-post fra ChoirMate
Se svar
Dette skyldes trolig at strenge e-postfiltre skjuler eller stopper e-posten ChoirMate forsøke å sende til deg. Oftest finner du e-posten ved å sjekke spam-mappen i e-postprogrammet ditt. Om ikke, forsøk en annen e-postadresse om du har, eller ta kontakt på support@choirmate.com.
Hvordan kan jeg skrive ut noter?
Se svar
Dersom en administrator har lastet opp noter til en sang, kan du gå til sangen, trykke på prikkemenyen til høyre for noten og velge "Skriv ut". Dette gjør at du får tilsendt en lenke til noten til e-postadressen din, sånn at du kan skrive ut noten fra en PC eller Mac. Lenken utløper etter en time. Du kan også velge "Eksporter" fra samme meny, som lar deg skrive ut fra mobilen eller nettbrettet ditt, dersom du har satt dette opp.
Hvordan fungerer tilgangsstyringen i ChoirMate?
Se svar
Det finnes flere tilgangsnivåer styrt av roller i ChoirMate. Medlem, redaktør og administrator utgjør de tre nivåene, og er nærmere beskrevet her.
Kan jeg som administrator legge til medlemmer?
Se svar
Pr. i dag må ethvert medlem registrere seg selv i ChoirMate, ved å besøke invitasjonslenken en administrator kan formidle gjennom eksisterende kommunikasjonskanaler (e-post, Facebook, SMS, osv.).
Hvordan laster jeg enkelt inn lydfiler til ChoirMate?
Se svar
Som administrator anbefaler vi å benytte nettversjonen til dette. Der kan man enkelt opprette sangene og dra lydfiler fra en mappe på PC/Mac-en til aktuelle sang og stemmegruppe. Pr. i dag støttes lydfiler i MP3- eller M4A-format. MIDI-filer må konverteres til et av disse formatene før de lastes inn i ChoirMate.
Kan filer lagres i ChoirMate?
Se svar
Pr. i dag er det støtte for å lagre noter i PDF-format og lydfiler i MP3- eller M4A-format, pr. sang, i ChoirMate. Det vil senere bli mulig å lagre vilkårlige filer i et eget filarkiv, men dette er ikke på plass enda. Som administrator kan man lenke til eksterne filer, ved å legge inn lenken under "Korinfo" i adminområdet. Disse lenken vil synes under "Lenker" for alle i koret.
Hva koster det å bruke ChoirMate?
Se svar

Det er billig, eller gratis med noen begrensninger. Målet er at alle kor skal kunne få glede av å bruke verdens beste verktøy for kor, uavhengig av finansiell situasjon. Et kor av gjennomsnittlig størrelse betaler totalt kr 265,- pr. måned, som gir alle medlemmer tilgang til funksjonene i ChoirMate.

Koret kan eventuelt bruke ChoirMate gratis med noen begrensninger, der medlemmer har valget om å individuelt oppgradere til full tilgang for seg selv til kr 33,- pr. måned.

Se den fulle pris- og funksjonstabellen her.

Kan jeg stille inn hvilke stemmer koret består av?
Se svar
Ja, dette velges ved opprettelse av koret i ChoirMate. Man kan fritt velge stemmene koret består av, for eksempel sopran, 1. alt, 2. alt, tenor og bass. Inndelingen vil styre hvordan innhold dukker opp for den enkelte korist. Dersom justering trengs, ber vi dere ta kontakt på support@choirmate.com.
Kan jeg bruke ChoirMate på både mobil og nettbrett?
Se svar

Ja, det er en flott måte å bruke ChoirMate på. Det er bare å laste ned ChoirMate-appen på en ny enhet og logge inn. Her kan du se en veiledning. Det er også mulig å bruke ChoirMate fra din PC/Mac ved å benytte nettversjonen.

Hvilke enheter støttes for ChoirMate-appen?
Se svar

ChoirMate-appen er designet for å støtte enheter (mobiler og nettbrett) som har tilgang til Google Play Store og Apple App Store. For å sikre optimal ytelse anbefales det at disse enhetene kjører nyere versjoner av sine respektive operativsystemer. Hvis du opplever problemer eller er usikker på kompatibilitet, vennligst sjekk for å forsikre deg om at enhetens operativsystem er oppdatert til den nyeste tilgjengelige versjonen.

Enhetskrav

I tillegg, for de som foretrekker å få tilgang til ChoirMate gjennom en nettleser, er nettversjonen tilgjengelig. Det er imidlertid viktig å bruke nyere nettlesere for å garantere den beste brukeropplevelsen.

Jeg finner ikke appen på App Store eller Google Play?
Se svar
ChoirMate er foreløpig kun lansert i noen land, som betyr at Apple- eller Google-kontoen du bruker for å laste ned appen, må ha riktig tilknytning. Ta kontakt med oss på support@choirmate.com, så finner vi ut av det.
Hvordan bør jeg sette opp koret mitt i ChoirMate dersom vi har undergrupper innenfor hovedkoret?
Se svar
Når du setter opp et kor med undergrupper i ChoirMate, spesielt når disse undergruppene vanligvis er basert på sted og ukedag, er det essensielt å bruke appens funksjonalitet for seksjonsinndeling. Les mer om hva dette går ut på her: Korinndeling.
Kan man delta i flere kor i ChoirMate?
Se svar
Ja, absolutt. Dette forekommer oftest for dirigenter som dirigerer flere kor som bruker ChoirMate, men det er like god støtte for ekstra sangivrige korister også.
Hvordan bruker jeg vervekoden min?
Se svar
Vervekoder kan innløses ved å ta kontakt med oss i ChoirMate på support@choirmate.com.
Hvordan bruker jeg rabattkoden min?
Se svar
Rabattkoden benyttes når man legger inn betalingskortet sitt for å abonnere på ChoirMate Gruppepakken. Se etter knappen "Legg til rabatt". Ta kontakt på support@choirmate.com om du trenger bistand.
Hvordan foregår betaling av et gruppeabonnement?
Se svar

Ved å logge inn på nettversjonen (web.choirmate.com), kan administratorer betale for abonnementet på ChoirMate ved å legge inn korets betalingskort. Både debet- og kredittkort kan benyttes, eller PayPal.

Noen kor har ikke et eget betalingkort, men i disse tilfeller løser de fleste dette ved refusjon til medlemmet som legger ut med sitt private betalingskort. Det utstedes en kvittering ved forfall av betalingen.

Det er mulig å betale pr. år eller måned. Årlig betaling er fordelaktig for forenklet medlemsrefusjon. Vi støtter dessverre ikke fakturabetaling.

Kan koret mitt få en nettside ved bruk av ChoirMate
Se svar
Ja, vi tilbyr moderne nettsider for kor, som er enkle å drifte. Ta kontakt på support@choirmate.com om du vil prøve.
Hvordan er personvern ivaretatt?
Se svar
Et sterkt personvern er viktig i ChoirMate. Se detaljer for hvordan personvern er ivaretatt under en egen side for personvernvilkår. Forøvrig eier du alt innhold som legges inn i ChoirMate, som også er meget godt beskyttet med sikkerhetsteknologi av beste bransjestandard.
Er det sikkert å bruke ChoirMate?
Se svar
Vi tar sikkerhet på alvor, og du og koret ditt kan trygt lagre innhold i ChoirMate. Alt som legges inn er beskyttet med sikkerhetsteknologi av beste bransjestandard. Dette innebærer at ingen andre kan få tilgang på dataene som tilhører hver enkelt bruker, eller koret, da dette er beskyttet av innloggingen og tilhørigheten til koret. Systemet benytter seg hovedsaklig av Google sine skyløsninger, og står dermed på skuldrene av et av verdens største selskaper.
Kan jeg bruke appen uten tilkobling til Internett?
Se svar
Ja, dersom koret bruker ChoirMate Gruppepakken eller du har et individuelt abonnement, får du mulighet til å spille av lydfiler og lese noter uten Internett - såkalt offline-modus. Det eneste du trenger å gjøre er å åpne noten eller aktuell lydfil én gang når telefonen eller nettbrettet har tilkobling til Internett, så blir ressursene lastet ned og klargjort til neste gang.
Kan jeg bruke ChoirMate fra en PC eller Mac?
Se svar
Ja, absolutt. Sjekk ut nettversjonen her
Kan ChoirMate benyttes for andre enn kor, for eksempel et band?
Se svar
Ja, det er mulig, og noen band bruker allerede ChoirMate for å få en bedre musikkhverdag. Husk å aktivere "musiker"-kategorien ved opprettelse av gruppen. Selv om støtten er god for band, vil man kanskje oppleve at ordlyden i tjenesten, og noen funksjoner, først og fremst er bygget for kor.
Kan jeg føre oppmøteprotokoll med ChoirMate?
Se svar
Ja, gjett om du kan! For hver aktivitet som opprettes i kalenderen, velger du om det skal taes oppmøte og fravær. Det lar seg stille inn om oppmøtet skal føres av koristene selv, eller om det skal delegeres til en redaktør eller administrator. Underveis i semesteret kan oppmøtet hentes ut i en Excel-vennlig fil fra appen for annen bruk. Oppmøtedataen kan til og med importeres i søknadsportalen til Musikkens studieforbund dersom koret får søker tilskudd derfra. Lær mer her.
Hvordan får jeg opp det innebygde pianoet?
Se svar
Du kan når som helst riste litt på telefonen eller nettbrettet for å hente opp pianoet i ChoirMate-appen. Pianoet er perfekt for å finne riktig tone, og tilgjengelig for brukere som deltar i et gruppe- eller individuelt abonnement.
Kan jeg bruke samme sang på tvers av settlister?
Se svar
Ja, det kan du. Istedet for å opprette sangen på nytt, velger du den fra repertoarlista som dukker opp når du redigerer hvilke sanger som skal være i en settliste.
Hvilke språk støttes?
Se svar
Vi støtter disse 12 språkene for øyeblikket: Engelsk, tysk, polsk, italiensk, spansk, portugisisk brasiliansk, fransk, svensk, norsk, dansk, finsk og islandsk. Om du ønsker å hjelpe til med å oversette ChoirMate til ditt språk, ta kontakt på support@choirmate.com.
Hvordan får jeg automatiske appoppdateringer?
Se svar
Dersom du har iPhone eller iPad, kan du slå på automatiske oppdateringer i Apple App Store.

Dersom du har Android-telefon eller nettbrett, kan du slå på automatiske oppdateringer i Google Play.

Har du andre spørsmål?